تاریخچه گیربکس

درست برخلاف باور نوجوانان امروزی، گیربکس‌های اتوماتیک قدمتی بسیار دور و دراز دارند و سابقه حضور آن‌ها را در بازار جهانی به پایان دهه ۱۹۴۰ میلادی باز‌ می‌گردد. اولین گیربکس اتوماتیک از سوی جنرال موتورز آمریکا برای برند نیمه لوکس/نیمه اسپرت و بسیار پیشرو اولدزمبیل در سال ۱۹۴۸ میلادی به بازار عرضه شد.

تکامل با سرعت

این گیربکس در دهه ۱۹۵۰ سیر تکملی خود را با سرعت تمام پیمود تا سایر خودروسازان جهانی نیز به این جرگه پیوسته و با درک اهمیت گیربکس‌های اتوماتیک، نسخه‌های تولیدی خود را کم کم روانه بازار کنند.

در این مقاله گیربکس رالی به بررسی رفتارهایی می‌پردازیم که هرگز نباید با گیربکس‌های اتوماتیک انجام داد.

گیربکس اتوماتیک اما حساس
استفاده دنده دستی در گیربکس اتوماتیک

اتوماتیک اما حساس

گیربکس‌های اتوماتیک در درجه اول به دلیل کاهش چشمگیر میزان دخالت راننده در هدایت خودرو به عنوان ویژگی لوکس در صنعت خودروسازی به کار گرفته شد. اما رفته رفته نقش موثر این سیستم جدید در آسایش سواری، کاهش آمار تصادف‌ها، دوام بالا و عملکر بهتر نسبت به گیربکس‌های دستی (مخصوصا تا پایان عصر کلاسیک) به شدت احساس شد. با این وجود این مهم به این معنا نیست که گیربکس‌های اتوماتیک نیاز به نظارت و رسیدگی ندارند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای گیربکس‌های اتوماتیک دوام و سازگاری بسیار زیاد آن‌ها با رفتارهای رانندگی مختلف است.

بررسی سطح روغن

ماهیت کاری و وجودی گیربکس اتوماتیک بر وجود حجم بسیار زیادی از روغن استوار است. در نتیجه چه خودرو قدیمی باشد و چه کم کارکرد و نو، وظیفه مالک است که از وجود روغن کافی و سالم (صورتی رنگ بدون بوی سوختگی یا رنگ قهوه‌ای) در گیربکس اتوماتیک خود اطمینان حاصل کند. کم بودن میزان روغن در گیربکس اتوماتیک می‌تواند به عدم درگیری و جا رفتن دنده‌ها، خاموش شدن پیشرانه به هنگام ترمز‌گیری، عدم حرکت خودرو به هنگام ورود به دنده (شبیه به وضعیت خلاص مخصوصا در آب و هوای سرد) و در نهایت افزایش احتمال سوختگی مجموعه اصطکاکی (صفحه کلاچ‌ها) داخل گیربکس می‌شود.

استاندارد روغن

گیربکس اتوماتیک اما حساس
گیربکس اتوماتیک اما حساس

بر اساس سال تولید، هر خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک در دفترچه راهنما خود از میزان و نوع روغن گیربکس مورد استفاده سخن به میان آورده است. اگر در این دفترچه به عنوان مثال از استاندارد روغن گیربکس درجه دو یاد شده است، مالک همواره می‌تواند روغن درجه دو و به بالا (درجه دو و درجه یک) در گیربکس خود استفاده کند اما نه برعکس.

تعویض روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک باید در طی مدت زمانی مشخص تعویض شود چرا که مواد و متریال مجموعه اصطکاکی (صفحه کلاچ‌ها) بر اثر سایش کم کم وارد مدار روغن شده و به کمک فشار پمپ گیربکس در کل مدار اخلی گیربکس گردش می‌کند. خوشبختانه در صورت استفاده صحیح از گیربکس اتوماتیک، روغن آن به این زودی‌ها نیاز به تعویض پیدا نمی‌کند. توصیه می‌شود روغن گیربکس بین هر 50 تا 100 هزار کیلومتر مورد تعویض قرار بگیرد.

خنک ‌کن روغن گیربکس

بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل داشتن اصطکاک بسیار زیاد میان دنده‌ها، مجموعه صفحات اصطکاکی (صفحه کلاچ‌ها) و البته فشار بالای پمپ روغن درونی گیربکس، به هنگام استفاده با افزایش طبیعی دمای روغن مواجه می‌شوند. اما این دما برای حفظ ویژگی‌های فنی و روانکاری روغن از یک سطح مشخصی نباید بالاتر برود.

خلاص کردن در توقف ‌های کوتاه

بسیاری از افراد تمایل دارند تا در توقف‌های کوتاه به منظور کاهش اصطکاک و آسیب‌های وارده به گیربکس، آن را در وضعیت خلاص قرار دهند. این باوری اشتباه است. هر بار تغییر در وضعیت اهرم دنده به معنای به کار انداختن شیرهای برقی روغن (معروف به سولنوید/Solenoid) در گیربکس است.

حرکت با وضعیت خلاص

حکت با خودرو اتوماتیک در وضعیت خلاص یکی دیگر از اشتباهات رایج در استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک است. گیربکس‌های اتوماتیک در هر شرایط جاده‌ای از جمله باور پایین نگه داشتن دور موتور و کاهش مصرف سوخت یا هر دلیل دیگری نباید در حالت خلاص قرار بگیرند. این کار نه تنها تسلط راننده بر کنترل خودرو را کاهش و مصرف لنت ترمز را افزایش می‌دهد بلکه موجب بروز استهلاک بیشتر در صفحات اصطکاکی داخل گیربکس می‌شود. 

تغییر در وضعیت اهرم دنده به اشتباه یا پیش از توقف کامل

در خودروهای دنده دستی معمولا به هنگام حرکت به سمت جلو، دنده عقب قابل درگیر شدن نیست (یا برعکس) مگر آن که سرعت خودرو بسیار کم باشد. در بسیاری از خودروهای نوین امروزی مجهز به کامپیوتر گیربکس (TCU یا TCM)، تغییر وضعیت دنده از جلو به عقب یا عقب به جلو تا زمان توقف کامل به صورت الکترونیکی به راننده داده نمی‌شود.

نکته

برای نگهداری بهتر گیربکس اتومات میتوانید از ویدیو زیر که استفاده صحیح از گیربکس اتومات را به شما نمایش میدهد بهره ببرید.

نتیجه گیری

گربکس‌ها اتوماتیک با وجود داشتن میزان پیچیدگی‌های فنی بسیار زیاد، گیربکس‌هایی بسیار کم آزار، لذت بخش و با دوام هستند. در صورتی که یک گیربکس اتوماتیک سنتی (AT) به درستی مورد استفاده قرار گرفته و سرویس‌های دوره‌ای آن به دقت انجام شود، می‌تواند به راحتی بین 10 تا 15 سال بدون بروز مشکل کار کند.

در مجموعه گیربکس رالی متخصصین باتجربه بیش از 20 سال کنار شما هستند تا به بهترین شکل و کیفیت تعمیرات و سرویس های عالی را به شما ارئه دهند .

–  تعمیرات تخصصی گیربکس ,  AL4 , AT , CVT , Xtronic  ،برق و سایر خدمات خودرو
–  پروگرام وریست انواع خودروها ،تست شیربرقی و سرویس انواع ساعتی
–   ضمانت تعمیرات و سرویسها بصورت تضمینی
– تعوبض روغن گیربکس اتوماتیک  و تامین کننده قطعات اصلی گیربکس انواع خودروهای برتر

گیربکس رالی تعادل بین سرعت و نیرو

گیربکس رالی تعادل بین سرعت و نیرو

Call Now Button