گیربکس چیست؟

هر خودرویی برای حرکت نیاز به یک عامل تولید کننده‌ نیرو و یک عامل انتقال دهنده‌ آن دارد. تولید کننده نیرو موتور یا پیشرانه است. انتقال‭ ‬دهنده‭ ‬هم‭ ‬سیستمی‭ ‬متشکل‭ ‬از‭ ‬بخش‌های‭ ‬مختلف‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬عمل‭ ‬انتقال‭ ‬نیرو‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کنار‭ ‬هم‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬پیوسته‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهند‭. ‬در‭ ‬حقیقت‭ ‬نیروی‭ ‬تولید‭ ‬شده‭ ‬توسط‭ ‬پیشرانه،‭ ‬باید‭ ‬توسط‭ ‬یک‭ ‬سیستم‭ ‬انتقال‭ ‬دهنده،‭ ‬به‭ ‬چرخ‌ها‭ ‬منتقل‭ ‬شود‭.‬ سه بخش اصلی این سیستم انتقال دهنده شامل کلاچ، جعبه دنده و دیفرانسیل هستند که در میان آنها جعبه دنده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. جعبه‌دنده را اصطلاحا گیربکس هم می‌گویند.

ایا این قطعه اهمیت داره؟

اهمیت این بخش از خودرو می‌تواند در حد موتور یا مولد نیرو محسوب شود. تعمیرات آن نیاز به تخصص بالایی دارد و توجه به حفظ سلامت آن نیز در اولویت‌های نگهداری اصولی از خودرو است.

گیربکس چیست و چگونه کار میکند؟

ویژگی گیربکس در خودرو

گیربکس یا جعبه دنده با استفاده از چرخ دنده ها میزان معینی از دور موتور را یا سرعت و قدرت های متفاوت به چرخ های خودرو منتقل می کند. این عملکرد به راننده این امکان را می دهد که بتواند بدون بالا بردن بیش از اندازه ی دور موتور، موتور را در بهترین کارکرد خود نگه دارد.

گیربکس های امروزی

گیربکس یا جعبه دنده خودرو دارای ۴ یا ۵ دنده برای حرکت رو به جلو و معمولاً یک دنده برای حرکت به عقب و موقعیت بی‌طرف می‌باشد، امروزه از گیربکس‌های ۶ و ۷ سرعته خودکار و دستی در خودروهای نسل جدید استفاده می‌شود.

نکته:

توجه داشته باشید زمانی که در سربالایی ها میرانید به اصطلاح میگویند بهتر است با دنده سنگین حرکت کنید و برعکس. تفاوت دنده سنگین و سبک از نظر قطر و اندازه است. و بدین صورت که قطر دنده سنگین بزرگتر از دنده سبک است. همچنین دنده سنگین دارای قدرت زیاد و سرعت کم و دنده سبک دارای قدرت کم و سرعت زیاد است.

گیربکس رالی با بهترین امکانات و بهترین تجهیزات منتظر شماست تا سلامت خودروی شما را تنظیم کند.

مجموعه گیربکس رالی متخصصین باتجربه بیش از 20 سال کنار شما هستند تا به بهترین شکل و کیفیت تعمیرات و سرویس های عالی را به شما ارئه دهند .

–  تعمیرات تخصصی گیربکس ,  AL4 , AT , CVT , Xtronic  ،برق و سایر خدمات خودرو
–  پروگرام وریست انواع خودروها ،تست شیربرقی و سرویس انواع ساعتی
–   ضمانت تعمیرات و سرویسها بصورت تضمینی
– تعوبض روغن گیربکس اتوماتیک  و تامین کننده قطعات اصلی گیربکس انواع خودروهای برتر

گیربکس رالی تعادل بین سرعت و نیرو

گیربکس رالی تعادل بین سرعت و نیرو

Call Now Button